• Waarom gast netwerk

  • WiFi voor Gasten

    Als ondernemer weet je dat je gasten er vanuit dat je goede WiFi hebt en willen daar niet meer apart voor betalen. Wel is het natuurlijk altijd mogelijk om de gasten zich te laten aanmelden via een speciale pagina waar ze hun gegevens achter laten, je pagina op Facebook liken of een speciale pagina van je website te zien krijgen.

    Gratis Wi-Fi blijft de belangrijkste faciliteit bij het zoeken naar een hotel voor vrijetijds- en zakelijke overnachtingen, maar neemt langzaam af in populariteit. Door het grotere aantal gratis publieke Wi-Fi hotspots en verbeterde mobiele abonnementen lijken reizigers minder afhankelijk te zijn van Wi-Fi in hotels.

    Wifi netwerk

    Uit het wereldwijde Hotelvoorzieningenonderzoek 2015 van Hotels.com blijkt het volgende:

    Gratis Wi-Fi is de belangrijkste factor bij het kiezen van een hotel voor vrijetijdsovernachtingen (30%), vergeleken met 34% in 2013. 50% van de respondenten vinden gratis Wi-Fi een must-have tijdens een zakelijke overnachting, vergeleken met 56% twee jaar geleden. Gratis Wi-Fi is een technische faciliteit waarvan 60% van de respondenten hoopt dat het als standaarddienst wordt aangeboden in alle hotels. Dit is 6% lager dan in 2013.

    Liefde voor eten en drinken

    Gratis ontbijt is opnieuw de één na belangrijkste faciliteit voor vrijetijdsreiziger (21%) en de derde must-have voor zakenreizigers (12%). Zakenreizigers vinden de nabijheid van openbaar vervoer, restaurants en winkels belangrijker dan een gratis maaltijd.

    Men geniet het liefst van vers fruit (16%) en koffie of thee (16%). Ook vlees (12%), eieren (12%), brood of toast (8%) en een lekkere selectie van sapjes (8%) worden graag genuttigd. Nederlanders geven het meest om een vers kopje koffie of thee bij het ontbijt (66%).

    Moderne koffie- of espressomachines zijn de favoriete faciliteiten op de kamer (23%). 33% van de respondenten vindt een gratis flesje water de simpelste faciliteit die ze graag in hotelkamers zien.

    Gratis ontbijt is de hoogst scorende niet-technische faciliteit, die reizigers graag als standaard zien in alle hotels (27%), gevolgd door een koelkast voor persoonlijk gebruik (15%). Slechts 3% van de respondenten zegt dat ze het gratis ontbijt schrappen als ze op die manier minder hoeven te betalen voor de hotelovernachting.

    De droomfaciliteit van reizigers is het bezoeken van een chocolaterie om zelf iets lekkers uit te zoeken voor het slapen gaan (34%). Nederlanders voelen echter meer voor elke dag verse bloemen in de hotelkamer (35%).

    Parkeren en technologie

    Op de derde plek vinden vrijetijdsreizigers gratis parkeren het belangrijkst bij het boeken van een hotelovernachting (10%).

    Bekabelde kamers met één afstandsbediening om meerdere faciliteiten te bedienen, zoals licht, TV en verwarming, vindt 22% van de respondenten belangrijk. Daarna komt de aanwezigheid van docking stations met 15%.

    Ver onder gratis Wi-Fi vinden hotelgasten opladers en HD televisies (8%) de meest gewilde technische faciliteit, die standaard aangeboden dient te worden.

    Minder in trek

    24% van de wereldreizigers vindt minibars overbodig en 17% geeft aan dat de minibars ongebruikt achter blijven. Telefoons in badkamers zijn het minst gebruikte voorwerp (22%). Draadloze telefoons krijgen maar 1% van de stemmen als gewenste simpele faciliteit in een hotelkamer. Nederlanders geven aan dat de broekpers een item is dat zij nauwelijks gebruiken (30%).

    Gasten met vlugge vingers

    Bij de vraag of de respondenten ooit iets uit een hotelkamer mee hebben genomen zonder te retourneren, reageerde maar 27% van de Argentijnse hotelgasten met ‘niks’, gevolgd door Singaporese en Spaanse gasten met respectievelijk 29% en 30%. Dit is een groot verschil met Nederlanders (51%), Colombianen (69%) en Noren (67%). Koreanen, Chinezen en Denen gaven aan dat zij nog nooit iets uit een hotel hebben gestolen.

    De meest gestolen voorwerpen zijn schrijfwaren (20%). Opmerkelijk is dat 1% van de respondenten aangeeft dat ze deze simpele faciliteit graag meer in hotelkamers zien. Slippers komen op een tweede plek (12%), gevolgd door sleutelkaarten op derde plek (10%) van meest gestolen voorwerpen.